BM - OKF

 

ORFK

 

NAV

 

 

MOL

 

HVESZ

 

Volánpack

 

    VEGYIPARI RIASZTÁSI KÖZPONTOK (VERIK)

 

 

Elérhetőségek:  

 

FELELŐS GONDOSKODÁS - ICE

A Magyar Vegyipari Szövetség tagvállalatai közül sokan 1992-ben csatlakoztak a Felelős Gondoskodás egész világot átölelő programjához. Ez a gazdálkodó szervezetek elkötelezettségét igazolja amellett, hogy tevékenységük során minden, tőlük elvárható intézkedést megtesznek a biztonság, az egészség- és környezetvédelem erősítése érdekében a gyárkapun belül és kívül is.

Ennek az elkötelezettségnek egyik fontos megnyilvánulása az európai ICE (International Chemical Environment) program keretében működő magyar Vegyipari Riasztási és Információs Központ (VERIK) rendszerének önkéntes kiépítése és működtetése.

 

VERIK TÖRTÉNETE

A magyar vegyipar szervezett formában segíti a veszélyes anyagok szállítása során bekövetkező balesetek, rendkívüli események káros hatásainak megelőzését, illetve csökkentését. Ennek eszköze a VERIK önkéntes  működtetése, amely szervesen kiegészíti a nemzeti katasztrófa-megelőzés és elhárítás rendszerét. Nem profitorientált vállalkozás, hanem segítő jellegű szerveződés, amely meglévő szervezetekre és vállalati szakértőkre épül. További részletek!

 

MAVESZ-VERIK RENDSZER SEGÍTSÉGNYÚJTÁSI FOKOZATAI:

I. Fokozat: Azonnali tanácsadás telefonon. A baleset helyszínéről érkező telefonhívásra a megkeresett VERIK központ azonnali információt és tanácsot ad telefonon és/vagy faxon, a kármegelőzéssel és a kárelhárítással kapcsolatos tennivalókra.

II. Fokozat: Tanácsadás a baleset helyszínén.Ha a baleset kapcsán az érintett vegyi anyag gyártója vagy felhasználója a baleset helyszínére nem tud szakértőt küldeni, akkor az adott vegyi anyagot ismerő VERIK központ küld szakértőt a helyszínre. A VERIK szakértők a kárelhárításban részvevő erők vezetőjének adnak megfontolásra ajánlott javaslatokat.

III. Fokozat: Műszaki segítségnyújtás a helyszínen. Szakértői csapatot, megfelelő járműveket és műszaki berendezéseket bocsát a kárelhárítást irányító rendelkezésére.

Mindhárom fokozatra igaz, hogy a szakértők csak szakmai segítségnyújtást vállalnak, jogi felelősséget nem. A segítségre szorulók biztosak lehetnek abban, hogy a vegyi anyagokat leginkább ismerő gyártók és felhasználók legjobb tudásuk szerint működnek közre a kár megelőzésében és elhárításában.

 

EREDMÉNYEK 1998-2011

A Vegyipari Riasztási központok (VERIK) több mint egy évtizedes működése azt mutatja, hogy ez az önkéntes kezdeményezés sikeres, hiszen évente átlagosan 30 – 40 megkeresés érkezik a központokhoz, elsősorban a Nemzeti Központ szerepét betöltő MOL-FER tűzoltósághoz. Ezek 80-90 %-a csak telefonon keresztül kér információt, szakmai tanácsot valamely vegyi anyag szállításával összefüggő biztonsági kérdésben. 4-5 alkalommal azonban igény van arra, hogy a vegyipar a saját eszközeivel és szakértőjének közreműködésével aktívan vegyen részt szállítási baleset megelőzésében, következményeinek elhárításában.