BM - OKF

 

ORFK

 

NAV

 

 

MOL

 

HVESZ

 

Volánpack

 

BELÜGYMINISZTÉRIUM

Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság

                

1. Jogszabályi háttér

 

A katasztrófavédelmi szervek az egyes veszélyes árukat szállító közúti járművek útvonalának kijelöléséről szóló 122/1989. (XII. 5.) MT rendelet módosítását követően 2001. óta vesznek részt a veszélyes áruk közúti szállításának (ADR) hatósági ellenőrzésében.

2002-ben hatályba lépett a veszélyes áruk közúti szállításának ellenőrzésére vonatkozó egységes eljárásról szóló 1/2002. (I. 11.) Korm. rendelet, melynek értelmében, a hivatásos katasztrófavédelmi szervek a társhatóságokkal együtt-működve teljes körű jogkört kaptak a veszélyes áruk szállítása szabályainak közúti és a telephelyi ellenőrzéseire.

 

A 2007. évben bekövetkezett jogszabály módosítások kapcsán a katasztrófavédelem mint önálló ellenőrzési és szankcionálási tevékenységet végrehajtó „katasztrófavédelmi hatóság” került nevesítésre a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvényben (Kkt.) és az 1/2002. (I. 11.) Korm. rendeletben. Az ADR-es szállítások ellenőrzésével és a szállítások során elkövetett szabálytalanságok bírságolásával kapcsolatos eljárások lefolytatását ettől kezdve tehát a BM OKF és igazgatóságai önállóan, teljes hatáskörrel végzik.

 

Újabb jelentős fordulópontra idén január 1-vel került sor, a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. évi törvény hatályba lépését követően. A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezésről szóló új szabályozás a vonatkozó ágazati törvények (1995. évi XCVII. törvény a légiközlekedésről; 2000. évi XLII. törvény a víziközlekedésről; 2005. évi CLXXXIII. törvény a vasúti közlekedésről) módosításával megteremtette a jogszabályi hátterét annak, hogy a katasztrófavédelem immáron önálló hatósági jogkörben végezheti a veszélyes áruk vasúti és vízi szállításának ellenőrzését is.
 

A módosított ágazati törvények adta felhatalmazás alapján a végrehajtás részleteit pontosítandóan kiadásra került a hivatásos katasztrófavédelmi szerv eljárásai során a veszélyes áruk vasúti és belvízi szállításának ellenőrzésére és a bírság kivetésére vonatkozó egységes eljárás szabályairól, továbbá az egyes szabálytalanságokért kiszabható bírságok összegéről, valamint a bírságolással összefüggő hatósági

feladatok általános szabályairól szóló 312/2011. (XII. 23.) Korm. rendelet (továbbiakban: rendelet).

 

 

 

Veszélyes áruk vasúti fuvarozása  (RID) és a belvízi (ADN) szállítása

 

A módosított ágazati törvények és a rendelet tehát megteremtette a jogi alapját annak, hogy a katasztrófavédelem a veszélyes áruk vasúti és vízi szállítását önállóan ellenőrizhesse, valamint szükség esetén intézkedéseket foganatosítson, ezen belül például bírságot szabjon ki, illetve a veszélyhelyzetek elkerülése érdekében megtiltsa a jármű továbbhaladását, előírja az áru átrakását, átcsomagolását.

 

A rendelet 6. § és 7.§ értelmében a veszélyes áruk vasúti és vízi szállítását végző vállalkozások kötelesek továbbá, a veszélyes áru vasúti és vízi szállítását bejelenteni a hivatásos katasztrófavédelmi szerv központi szerve honlapján keresztül, - a katasztrófavédelmi hatóság által rögzített adattartalommal közzétett formanyomtatványon - vagy az illetékes területi szerv ügyeletének az árutovábbítás megkezdése előtt írásban, magyar vagy angol nyelven, elektronikus aláírással ellátott e-mail vagy telefax formájában.

A fentieken túl a bejelentésre kötelezett vállalkozások kötelesek a már bejelentett, de meghiúsult árutovábbítást vagy a bejelentésben szereplő adatok esetleges módosítását is a katasztrófavédelmi hatóság felé haladéktalanul, de legkésőbb a bejelentett szállítás előre jelzett időpontjáig jelezni.

Nem kell az adatszolgáltatási kötelezettséget teljesíteni azon veszélyes áruk vízi szállítása során, amelyek adatai a RIS-rendszerben rögzítésre kerültek.

 

2  Intézményi háttér

 

3      Hatósági ellenőri létszám

 

ADR ellenőri létszám alakulása 2011. évben

 

Képzés, továbbképzés

A veszélyes áru szállítás ellenőrzését végző állomány képzése, az ellenőri munkára történő felkészítés minden katasztrófavédelmi igazgatóságon folyamatos.
A jogszabályi változásokból adódó új feladatok végrehajtására történő felkészülés keretén belül további tanfolyami képzés is megvalósul a veszélyes áruk vasúti, vízi, és légi szállítására vonatkozó jogszabályi előírások tekintetében.

 

Rendszeres képzés a területi szervek kijelölt állománya számára „Veszélyes áru ügyintéző” (OKJ-s) tanfolyam, ahol a közúti veszélyes áruk szállításának ellenőrzésére képeznek szakembereket.

 

Ezen túlmenően 2011.novemberében, a kiterjesztett hatósági feladatok végrehajtására történő felkészülés érdekében, a központi szerv Veszélyes Szállítmányok Főosztály ügyintézőinek valamint területi szervek érintett állománya számára a „Veszélyes áru ügyintéző” OKJ-s képesítést kiegészítő tanfolyam került megszervezésre a veszélyes áruk a vasúti (RID), a vízi (ADN) és a légi (ICAO) szállításának ellenőrzésére.

 

A megfelelő ellenőri létszám biztosítása érdekében a veszélyes áru szállítások megfelelő hatósági felügyelet alatt tartásra történő felkészítés keretében ezen kiegészítő képzések 2012. évében is folytatódnak.

 

4      Balesetek, rendkívüli események

 

A veszélyes áru szállítás során bekövetkezett balesetek, rendkívüli események.

2006-ban 8 baleseti jelentés érkezett, az BM OKF-re, 2007-ben 12 esetben, 2008-ban 15 esetben, 2009-ben 13 esetben, míg 2010-ben 18 esetben vizsgáltak az igazgatóságok veszélyes árut szállító járművel bekövetkezett balesetet.

 

2011. évben 27 esetben vizsgáltak a katasztrófavédelem területi szervei veszélyes árut szállító közúti járművel kapcsolatban bekövetkezett balesetet vagy rendkívüli eseményt.

A közúti járműveknél nagyobb részt közlekedési szabályszegés vagy műszaki hiba miatt (74%), kisebb részt pedig a veszélyes áru szállításával összefüggésben (veszélyes áru szivárgása: 15%; szabálytalan rakományrögzítés: 11%) következett be a baleset vagy rendkívüli esemény. A részleteket a 23. melléklet rögzíti.

 

 

 

2011. évben a katasztrófavédelem területi szervei – ugyan még jogszabályi felhatalmazás nélkül, kizárólag a MÁV Zrt.-vel kötött együttműködési megállapodás alapján – vizsgálták azon tudomásukra jutott vasúti eseményeket, melyekhez katasztrófavédelem beavatkozó egységei riasztásra kerültek.

Ennek keretén belül a katasztrófavédelem területi szervei 9 esetben vizsgáltak veszélyes árut szállító vasúti járművel kapcsolatban bekövetkezett eseményt. A vasúti járművekkel kapcsolatos eseményeket minden esetben a vasúti tartálykocsi vagy azok szerelvényeinek meghibásodása miatt bekövetkezett szivárgás okozta.

A részleteket a 24. melléklet rögzíti.

A katasztrófavédelmi hatóság 2012. évben kezdeményezi a biztonsági tanácsadó által készítendő baleseti jelentés tartalmi követelményeire vonatkozó módosítások beillesztését a veszélyes áruszállítási biztonsági tanácsadóról szóló miniszteri rendeletbe. A kezdeményezés szerint pontosításra kerül, hogy a jelentést a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóságnak a baleset helye szerint illetékes területi szerve részére kell megküldeni

 

5 Elérhetőségek