BM - OKF

 

ORFK

 

NAV

 

 

MOL

 

HVESZ

 

Volánpack

 

       Országos Atomenergia Hivatal

 

Az OAH veszélyes áru szállítás biztonságával kapcsolatos hatósági és egyéb feladatai.

Az Országos Atomenergia Hivatal (OAH) radioaktív anyagok szállításával kapcsolatos hatósági feladatai legkézenfekvőbben az atomenergiáról szóló 1996. évi CXVI. törvény (Atomtörvény) 17.§ (2) bekezdésében részletezett hatáskörének vonatkozó pontjai alapján vehetők számba.

 


 

1.    RADIOAKTÍV ANYAGOK SZÁLLÍTÁSÁNAK ENGEDÉLYEZÉSE

A veszélyes áruk nemzetközi szállítását szabályozó, módozatfüggő egyezmények (a továbbiakban: Egyezmények) részét képező technikai mellékletek, illetve függelékek radioaktív anyagok szállítására és csomagolására vonatkozó előírásai több esetben is a szállítás útvonalával érintett államok illetékes nemzeti hatóságának engedélyéhez kötik a radioaktív anyagok szállítását. Tipikusan ilyen esetek a következők.

a)    B(M) típusú küldeménydarabok szállítása amennyiben:

*      a küldeménydarab tervezésekor a csomagolás alkotóelemeihez a

          -40 °C … +70 °C hőmérséklet-tartománynál szűkebb intervallumot

          vettek alapul;

*      a küldeménydarab ellenőrzött időszakos szellőztetést igényel;

*      radioaktív tartalom aktivitása nagyobb, mint a 3000A1, ill. a 3000A2 és

          az 1000 TBq közül a kisebb érték;

*       hasadóanyag tartalom esetén, ha az egyes küldeménydarabok

           kritikussági biztonsági mutatószámának összege egy járművön vagy

           egy konténerben meghaladja az 50-et, kivéve a tengeri szállítási

           módozatot, ahol további speciális feltételek esetén a szállítás nem

           igényli az illetékes nemzeti hatóság jóváhagyását.

b)    Külön megegyezés alapján történő szállítás, mely esetben valamely vonatkozó előírást nem lehet betartani, de az Egyezmények által megkövetelt biztonsági szintet más eszközökkel el lehet érni.

A radioaktív anyagok szállításáról, fuvarozásáról és csomagolásáról szóló
14/1997. (IX. 3.) KHVM rendelet 6.§-a szerint az OAH-hoz benyújtott kérelemhez csatolni kell a Magyar Tudományos Akadémia Energiatudományi Kutatóközpontjának (a továbbiakban: MTA EK) a kérelmező által előzetesen beszerzett szakvéleményét.

A szakvéleményre vonatkozó kérelmek benyújtása 2012. január 1-től az alábbi címre történik:

 

A szakvélemény a kérelmező által benyújtott megalapozó műszaki dokumentáción (a továbbiakban: Biztonsági Analízis) alapul.

A hatósági jóváhagyásra vonatkozó kérelem benyújtása* az alábbi címre történik:

 

 

A benyújtott kérelemhez csatolni kell a Biztonsági Analízis egy eredeti és – amennyiben elérhető – egy elektronikus példányát, egy A/4 formátumú összeállítási rajzot a fő méretekkel és az MTA EK szakvéleményét.

 


 

2.    RADIOAKTÍV ANYAGOK CSOMAGOLÁSAINAK JÓVÁHAGYÁSA,

       ELLENŐRZÉSE

Az Egyezményekvonatkozó előírásai számos esetben a radioaktív anyagok egy meghatározott csomagolásának alkalmazását az illetékes nemzeti hatóság valamilyen engedélyéhez kötik.

Tipikusan ilyen engedélyeket igényelnek a következők.

Küldeménydarabok mintái:

*      nem hasadó és hasadó-engedményes tartalom esetén a B(U), B(M)

          és C típusú küldeménydarabok mintái;

*      az 0,1 kg vagy annál több urán-hexafluoridot tartalmazó

          küldeménydarabok mintái;

*      hasadó anyag tartalom esetében minden küldeménydarab mintája.

 

Radioaktív anyagok mIntái:

*      különleges formájú radioaktív anyagok mintái;

*      kis mértékben diszpergálódó radioaktív anyagok mintái.

 

Az Egyezmények technikai mellékleteinek, illetve függelékeinek izotóp-specifikus táblázatában nem felsorolt A1 és A2 érték számítása.

Az egyes eseteken belül még további különbség tehető a szerint, hogy elegendő-e a származási ország illetékes hatóságának (egyoldalú) engedélye vagy rendelkezni kell a szállítás útvonalával érintett államok illetékes nemzeti hatóságainak engedélyeivel is. Az engedélyezési eljárás lépései és a címek azonosak az előző pontban leírtakkal.

 


 

3.    FIZIKAI VÉDELMI RENDSZER - FIZIKAI VÉDELMI TERV ALAPJÁN

       TÖRTÉNŐ ENGEDÉLYEZÉSE

Jóllehet az Egyezmények a 2005-ös kiadásukkal kezdődően már külön fejezetet szentelnek a fizikai védelemmel kapcsolatos, úgynevezett közbiztonsági előírásoknak, e területen fontos előrelépést jelentettek az atomenergia alkalmazása körében a fizikai védelemről és a kapcsolódó engedélyezési, jelentési és ellenőrzési rendszerről szóló
190/2011. (IX. 19.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Rendelet) radioaktív anyagok szállítására vonatkozó, 2011. október 4-től hatályos előírásai.

A Rendelet a finomabb és a problémakör jellegéhez jobban illeszkedő skálázás alkalmazása mellett előírja, hogy nukleáris anyag, radioaktív sugárforrás és radioaktív hulladék szállításához a kötelezett az OAH által kiadott fizikai védelmi engedéllyel kell rendelkezzen.

Az engedély kiadására vonatkozó kérelem, valamint az ahhoz mellékelt, a kötelezett által készített, a fizikai védelmi rendszer felépítését és működését leíró fizikai védelmi terv benyújtása* jelölti címre történik.

A fizikai védelmi rendszer hatósági engedélyezésére irányuló eljárásban az Országos Rendőr-főkapitányság szakhatóságként működik közre annak elbírálásában, hogy az atomenergia alkalmazása körében a fizikai védelmi rendszerre vonatkozó rendészeti és személyi szempontú követelmények teljesülnek-e.

Az atomenergia alkalmazása részletesen 1. mellékletben.

 


 

4.    ELLENŐRZÉSEK

Az Atomtörvény 17.§ (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján az OAH „jogosult bármely atomenergiát alkalmazónál – hatáskörében – ellenőrzést folytatni”.

Az OAH által a küldeménydarabok, illetve a radioaktív anyagok mintáira kiadott engedélyekben foglaltak betartását az OAH munkatársai évenkénti rendszerességgel ellenőrzik, melynek során kiemelt figyelmet fordítanak a zártságellenőrzések és rendszeres felülvizsgálatok, illetve karbantartások elvégzésének módjára, valamint dokumentáltságára.

A 2012-es évtől az ellenőrzések része lesz a szállításra vonatkozó fizikai védelmi tervekben foglaltak ellenőrzése is.

Az OAH tevékenységének jogszabályi háttere a 2. mellékletben.