BM - OKF

 

ORFK

 

NAV

 

 

MOL

 

HVESZ

 

Volánpack

 

 

Országos Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Főfelügyelőség (OKTVF) veszélyes hulladékszállítással kapcsolatos tevékenysége, feladatai.

 

1.    INTÉZMÉNYI HÁTTÉR

 

Az OKTVF a környezetvédelmi, természetvédelmi, vízügyi hatósági és igazgatási feladatokat ellátó szervek kijelöléséről szóló 347/2006. (XII.23.) Korm. rendelet 1.§. (1) alapján:

a)    a vidékfejlesztési miniszterirányítása alatt működő központi hivatal;

b)    önállóan működő és gazdálkodó központi költségvetési szerv;

c)    székhelye Budapest;

d)    illetékessége az ország egész területére kiterjed.

Az OKTVF főigazgatója Dr. Hecsei Pál, főigazgató-helyettese Tolnai Jánosné dr. Szatmári Katalin.

Az OKTVF területi szervei a környezetvédelmi, természetvédelmi és vízügyi felügyelőségek.

 


 

2.    JOGSZABÁLYI HÁTTÉR

 

*      A hulladékgazdálkodásról szóló 2000. évi XLIII. törvény

*      A veszélyes hulladékkal kapcsolatos tevékenységek végzésének feltételeiről

          szóló 98/2001. (VI.15.) Korm. rendelet

*     A veszélyes hulladékok országhatárt átlépő szállításának ellenőrzéséről és

        ártalmatlanításáról szóló, Bázelben, 1989. március 22. napján aláírt

        Egyezmény kihirdetéséről szóló 101/1996. (VII.12JKorm. rendelet

*    A hulladékszállításról szóló1013/2006/EK (2006. június 14.) európai parlamenti

        és tanácsi rendelet.

*    Az országhatárt átlépő hulladékszállításról szóló 180/2007. (VII.3.) Korm.

        rendelet.

 


 

3.    AZ OKTVF VESZÉLYES HULLADÉK SZÁLLÍTÁSÁVAL KAPCSOLATOS

       TEVÉKENYSÉGE

Elsőfokú hatóságként jár el a veszélyes hulladékok országhatárt átlépő szállítási tevékenység engedélyezése és ellenőrzése területén. A veszélyes hulladékok országhatáron belüli szállítási tevékenység engedélyezése, ellenőrzése területén elsőfokú hatóságok a felügyelőségek.

Az országhatárt átlépő hulladékszállítással kapcsolatos ellenőrzési rendszereket a 1013/2006/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet (továbbiakban: Rendelet) határozza meg.

a)    Az engedélyezés rendje

A Rendelet un. sárga listás hulladékként definiálja a veszélyes hulladékokat, melyek országhatáron át irányuló az Európai Közösségen belüli szállítása minden esetben előzetes írásos bejelentéshez és engedélyezéshez kötött.

A bejelentés kiterjed a hulladéknak az eredeti küldetési helyről kezdődő szállításra, a hasznosításra és a z ártalmatlanításra, beleértve az azokat megelőző műveleteket is.

A bejelentést minden esetben a bejelentőnek – aki lehet a hulladék eredeti termelője, új termelője, begyűjtő, kereskedő vagy közvetítő – kell megtennie a küldő ország illetékes hatósága részére.

A benyújtott dokumentáció tartalmazza pl. a Rendelet mellékletében szereplő formanyomtatványokat (bejelentőlap, kísérődokumentum) szerződést az illegális hulladékszállítás visszaszállítására fedezetett nyújtó pénzügyi garanciát, útvonal tervet, a szállításban érintett szereplők hulladékkezelési engedélyeit.

Az előírásoknak megfelelően megtett bejelentés kézhezvételekor a küldő ország illetékes hatósága a bejelentés egy példányát magánál tartja, és továbbítja a célország illetékes hatóságának, egyidejűleg másolatot is küldve a tranzit ország(ok) illetékes hatósága részére.

A tervezett szállítás csak valamennyi illetékes hatóság írásos vagy hallgatólagos (illetékes tranzithatóság) engedélyének érvényességi határain belül folytatható le.

 

Magyarországon a veszélyes hulladékok nagy részét közúton szállítják

Jellemző veszélyes hulladék áramok import esetén pl. a veszélyes oldószer-hulladékok, gyógyszerhulladékok, export esetén pl. savas ólomakkumulátor hulladék, elektronikai hulladékok, kohósalak, ónsalak, ólomsalak.

Veszélyes hulladékot Magyarországra elsősorban Szlovéniából, Horvátországból, Szlovákiából, Szerbiából és Ausztriából hozzák be. Magyarországról veszélyes hulladékokat jellemzően Nyugat-Európa országaiba szállítják.

A Magyarországon átmenő veszélyes hulladék szállítások fő irányvonala Európán belül a kelet-nyugat, dél-észak irány.

 

b)   Ellenőrzési feladatok

Mind a Rendelet, mind pedig a Korm. rendelet előírja az OKTVF részére a hulladék szállítások előzetes, utólagos és szállítás közbeni ellenőrzéseit is.

A Korm. rendelet kimondja, hogy a hulladék behozatalának, kivitelének és átszállításának ellenőrzését az OKTVF, a rendőrség, a vámhatóság, továbbá a Nemzeti Közlekedési Hatóság, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság és területi szervei együttműködve végzik.

Az OKTVF – a vámhatóság közreműködésével – a jogellenes hulladékszállítások felderítése érdekében a szállítmányt megállíthatja, helyszíni vagy laboratóriumi vizsgálat érdekében felnyittathatja, további intézkedés érdekében feltartóztathatja.

A hulladékszállítások előzetes ellenőrzését az teszi lehetővé, hogy a Rendelet alapján a bejelentő köteles a szállítás megkezdése előtt legalább három munkanappal megküldeni a kitöltött kísérődokumentumot az érintett illetékes hatóságoknak is.

A hulladékszállítások utólagos ellenőrzését teszi lehetővé egyrészt az, hogy mind a hulladék megérkezését a címzett köteles három napon belül írásban megerősíteni a hatóságok felé, mind köteles a hulladék végleges hasznosításának vagy ártalmatlanításának megtörténtjét a hatóságok felé igazolni a végső folyamatot végző létesítmény. Másrészt a hulladékszállítmányok utólagos ellenőrzését teszi lehetővé az OKTVF által rendszeresen végrehajtott telephelyi ellenőrzések is.

 

2012. évtől az OKTVF éjjel-nappali ügyeletet tart a hulladékszállítások ellenőrzése és folyamatos nyomon követése érdekében.

Az ellenőrzések során feltárt szabálytalanságok egy része adminisztratív szabálysértés volt. Számos esetben azonban illegális hulladékszállítás (pl. engedély nélküli szállítás) került felderítésre.

Az ellenőrzések során észlelt szabálytalanságok elbírálása közigazgatási hatósági eljárás keretében történt, melyek hulladékgazdálkodási bírság kiszabásával zárultak.

 

4. ELÉRHETŐSÉGEK: