BM - OKF

 

ORFK

 

NAV

 

 

MOL

 

HVESZ

 

Volánpack

 

Veszélyes áruszállítás / Közút(ADR) / Határátkelők

 

Hazánk a szárazföldi határok tekintetében 2007. december 20. óta teljes jogú schengeni tagállam és ettől az időponttól kezdődően a schengeni belső határokon megszűnt a határforgalom-ellenőrzés, a határok szabadon átléphetők. A belső határokon a határátkelőhelyek az elmúlt évek során már jellemzően akadálymentesítésre – egyes infrastrukturális létesítményeket elbontottak a szabad átjárhatóság érdekében – kerültek, így azokon a helyeken az általános rendőrségi feladatok ellátására létrehozott szerv (a továbbiakban: Rendőrség) a vonatkozó schengeni jogszabályokkal összhangban már nem végezhet határforgalom-ellenőrzéssel kapcsolatos tevékenységet. Azon viszonylatok esetében, ahol a szomszédos ország Európai Uniós tagállam és nem teljes jogú schengeni tagállam (Románia és Horvátország), valamint a schengeni külső határok (Szerbia és Ukrajna) esetében továbbra is működnek a határátkelőhelyek és a Rendőrség végzi a határforgalom-ellenőrzését a vonatkozó bilaterális egyezmények, határforgalmi megállapodások alapján.

 

Veszélyes árut szállító járműnek tekintendő az a jármű, amely az ADR, a RID, illetve az ADN Szabályzatok szerint megjelölésre kötelezett. A szomszédos országokkal kötött kétoldalú egyezmények alapján, az alábbi határátkelőhelyek esetében van lehetőség az egyes veszélyes árut szállító járművek közlekedésére, ellenőrzésére: 

 

A 122/1989 (XII.5.) MT rendelet hatályon kívül helyezéséig a rendeletben felsorolt áruk bizonyos mennyiségi korlátokat meghaladó szállításai sorás a szállítás biztonsága megkövetelte, hogy a fuvarozók a veszélyes árukat csak a kijelölt - védőtöltéssel felszerelt, esetleg ADR-es parkolóval is rendelkező - határátkelők igénybevételével szállíthassák. A közúti határátkelőhelyek úgy kerültek kialakításra, hogy ott - lehetőség szerint - a többi tehergépjárműtől elkülönítve közlekedjenek az ADR-es szállítmányok. A nagyobb - terminálként működő - határátkelőhelyeken védőtöltés kialakításra is sor került . A jelenben azonban a határátkelőhelyek használatának korlátozására nincs előírás a veszélyes áru foegalomban!

A veszélyes hulladék forgalom számára kijelölt helyek a csatolt lista szerint: 

 

 

Védőtöltéssel ellátott ADR parkolóval rendelkező határátkelőhelyek / NAV

 

A Drávaszabolcsi határátkelőhelyen a védőtöltés helyett a határátkelőhely kilépő oldalán a betonfal és külön forgalmi sáv szolgál a veszélyes szállítmányok elkülönítésére. A belépő forgalmi sávon ilyen jellegű elkülönítésre a kiépítésből adódóan nincs lehetőség.

Amennyiben bármelyik szállítmánnyal, vagy szállítóeszközzel kapcsolatban eljárás kerül bevezetésre, a fuvareszköz parkolása a kőfalon belül lehetséges ezen eljárás végeztéig, természetesen a rendőri szervekkel egyeztetve.

Amennyiben belépő szállítmányról van szó, annak várakoztatása a kilépő oldalra történő átsorolással lehetséges. Hosszú távú várakozás nem lehetséges, mivel az ADR szállítmányok forgalmi sávja a mérlegelést követően egy sávra szűkül.

 

  Az ADR járművek számára kialakított Drávaszabolcsi határátkelő / NAV